Waar zet jij op in?

Na de terugkijklijstjes in december is het tijd om vooruit te kijken. Wat zijn de marketingtrends voor 2014? Trendwatchers en goeroes rollen over elkaar heen om hun zegje te doen. Wij pikten de zaken eruit waarvan wij vinden dat ze er toe doen in het nieuwe jaar!

1] Mobiel betalen

Het wordt nog mondjesmaat gebruikt. Bijvoorbeeld om je parkeerkaartje te betalen. Maar mobiel betalen zet door. Dus geen fysieke transacties meer, maar betalen met een app. Zelfs in Kenia gebeurt dit al meer dan met contant geld!

2] Een goed verhaal

Hoe bind je mensen aan je merk? Hoe betrek je mensen in je boodschap? Met een goed verhaal. De kunst van het verhalen vertellen is duizenden jaren oud en heeft nog niets aan kracht ingeboet. De verhalen houden de aandacht vast, geven betekenis en omarmen.

3] Gedeelde fun is dubbele fun

De trend is niet nieuw maar zet wel stevig door: het sociale web en in het verlengde daarvan het delen van bezit. We verbinden ons met mensen over de hele wereld. Gewoon voor de lol, maar soms ook rond een maatschappelijk thema. Het biedt ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor het verhuren van die leegstaande kamer (AirBnB) of het lenen van de grasmaaier van de buurman (Peerby). Steeds meer initiatieven volgen.

4] Jezelf in cijfers

Internationaal bekend als The Quantified Self: het bijhouden en becijferen van allerlei gegevens over jezelf. Statistieken over je hardlooprondjes via een app, het verloop van je bloeddruk over het afgelopen jaar, je scores van een Facebook-game, we houden alles bij en krijgen zo meer inzicht in gedrag. En dat wordt alleen maar meer met chips en sensoren die overal verschijnen. Gaan we het ook gebruiken om onszelf te verbeteren?

5] Wantrouwen

Na jaren van crisis is het niet gek dat er volop wantrouwen is ontstaan naar banken en financiële instellingen. En dat heeft zich doorgetrokken naar andere multinationals. Denk aan de ophef over privacy policies van Apple, Facebook en andere partijen. Dat wantrouwen strekt zich de komende tijd uit naar bedrijven die veel gebruik maken van data in de cloud. Het komt te dichtbij. Wat weet Google allemaal over ons?

In het kader van 'delen is het nieuwe hebben' hebben veel trendwatchers en analisten zich verenigd in de trendrede. Daar vind je nog veel meer achtergronden en ontwikkelingen. Kijk maar op www.trendrede.nl

Door:


Terug naar Mixed Emotions