Waar het om draait

Eigenlijk weten we het allemaal wel: alles in communicatie draait om de doelgroep. We kunnen de mooiste dingen ontwikkelen, geen probleem. Daar hebben we bij Emotion hele creatieve mensen voor. Maar weten we of we de doelgroep bereiken en activeren? Ken je doelgroep; dat werd afgelopen week maar weer eens heel duidelijk voor mij.

Het veld in
Het nieuwe jaar gestart met een mooie opdracht. Druk geweest met het hele team, want we gaan er altijd voor. En daar lagen ze dan, de mooie ontwerpen… Natuurlijk hadden we vooraf goed gekeken voor wie we het maakten. Een doelgroep waar we ook wel de nodige ervaring in hebben. We wisten wel dat we in de goede richting zaten, maar vinden het belangrijk om het ‘in de praktijk’ te ondervinden. Dus, op pad, met een laptop en de printjes van mooie ontwerpen. We leggen uit wat we graag willen weten: “Wat voor gevoel krijgt u hierbij? Wat spreekt u aan of misschien wel minder aan? We willen heel graag weten wat u ervan vindt!”

Het antwoord was niet: “Ik vind het prachtig” of “Deze kleuren spreken mij minder aan”. We kregen een veel mooiere reactie, eentje recht uit het hart. “Dit is wat ik echt graag wil, hiermee wordt mijn leven weer een stuk fijner.” Dan maakt de kleur of een lijntje hier of daar toch helemaal niet meer uit?

Ken je doelgroep
Er is wel wat werk verricht voordat we op dit punt waren. Een paar tips:

  • Bepaal een focusdoelgroep. De een werkt met ijkpersonen, de ander met persona’s. Dat maakt ons niet uit, als je maar je doelgroep goed in beeld hebt. 
  • Kijk verder dan algemene kenmerken. Het is heel nuttig om te weten of het vooral een man of vrouw is en wat de leeftijd is. Nog veel interessanter zijn de domeinspecifieke en vooral merkspecifieke kenmerken. Hoe staat jouw doelgroep tegenover jouw merk?    
  • Zoek de echte insights. Dus: Wie er écht over je praten, wat ze in het dagelijks leven doen en wat ze van je product vinden. Lang leve de socialmediamonitoring!
  • Eigenlijk een inkoppertje nu: Ontmoet je doelgroep! Blijf niet achter je bureau zitten, maar ga op pad en ontdek. Je krijgt de meest waardevolle informatie. 

Heb jij ook tips om je doelgroep beter te bepalen en te bereiken? Laat het ons weten!

Door:


Terug naar Mixed Emotions