Verbeter de wereld én je imago? Het kan!

Ten minste, aldus XXS Amsterdam. In samenwerking met War Child en onderzoeksbureau Flycatcher deden zij onderzoek naar de samenwerking tussen een commercieel merk en een goed doel. Wat bleek? Deze samenwerking heeft voor beide een positief effectief. Het vergroot zelfs de koopintentie en verbetert de merkperceptie. 

Er is in het nationale onderzoek gekeken naar de effecten van co-branding en naar de mening van de Nederlandse consument over een samenwerking tussen een goed doel en een fast-mover. 

In een tijd waar het voor merken en fast-movers steeds moeilijker wordt om zich te onderscheiden en waar goede doelen gekort worden op subsidies waardoor ze nieuwe bronnen moeten aanboren, biedt pro-sociale marketing enorme kansen,” aldus José Evers, Strategy Partner bij XXS Amsterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat 67% van de Nederlandse consumenten positief is over een dergelijke samenwerking. Ruim een kwart (27%) is zelfs eerder geneigd producten te kopen van een merk dat samenwerkt met een goed doel.

Positief

Wellicht nog interessanter is de vraag: welke invloed heeft de samenwerking tussen een goed doel en een fast-mover op de merkperceptie en koopintentie? Wat blijkt? Een kwart geeft wederom aan dat het beeld over het merk positiever wordt wanneer er een samenwerking is met een goed doel. Deze vorm van pro-sociale marketing lijkt dus goed te werken voor beide partijen.

Robbert Bodegraven, advocacy en campagne directeur bij War Child Holland: “De markt voor goede doelen staat onder druk. Dit komt door de economische tegenwind van de afgelopen jaren en de grote concurrentie tussen de goede doelen. Al groeit de economie langzaam weer, door de druk op structurele inkomsten is het belangrijk dat we blijven zoeken naar nieuwe samenwerkingen en manieren van fondsenwerving. Het is geweldig om te zien dat de Nederlandse consument het hart op de goede plek heeft en liever voor een product kiest dat anderen helpt.

Mooie win-win situatie lijkt me. 

Bron: Dutchcowboys

Door:


Terug naar Mixed Emotions