Tijdlijnen in Nederland

Een beetje overzicht is nooit weg. Dus toen we deze grafiek tegenkwamen, moesten we die wel even met je delen. Het geeft een best wel fascinerend overzicht van het socialemediagebruik in Nederland sinds 2005. Het jaar dat YouTube begon en dat sindsdien gestaag groeit.

Meest in het oog springt natuurlijk de val van Hyves en de gelijktijdige bloei van Facebook. Met duidelijke piekjaren zo rond 2010. En WhatsApp had zijn sterkste stijging een jaar later, hoewel niet iedereen het erover eens is dat dit platform tot de sociale media behoort.

Na een lichte daling zit ook LinkedIn de laatste tijd weer in de lift. En wij waren eigenlijk verbaasd dat Instagram zo relatief laag staat, terwijl er de laatste tijd veel over gesproken wordt. Het staat ongeveer op hetzelfde niveau als Pinterest.

Bij deze cijfers moeten we wel duidelijk vermelden dat het gaat om het aantal mensen dat een account heeft. Leggen we dat naast het aantal huidige dagelijkse gebruikers dan ontstaat een iets genuanceerder beeld.

Facebook staat hier fier op plek twee en het gebruik neemt in Nederland nog steeds toe, hoewel dat vooral onder 65+ers is. Onder jongeren is het gebruik sinds 2015 ligt aan het dalen. Twitter daalt ook al een tijdje, maar minder hard dan in het vorige jaar. En bij LinkedIn zit er groei in het aantal gebruikers, maar een daling in het dagelijkse gebruik. En geen verrassing: Snapchat en Instagram groeien het hardst onder jongeren tot en met 19 jaar.

En nu we toch met overzichten bezig zijn: we doen er maar meteen een handig wanneer-te-posten-op-welk-platform-schema bij. Kun je er voorlopig weer tegenaan met je contentmarketing en sociale kanalen.

Door:


Terug naar Mixed Emotions