Succesvolle webshops vinden weg naar winkelstraat

Volgens critici zou het omvallen van ketens als V&D en Manfield het einde inluiden van winkelstraten. Maar er komt redding uit (niet geheel) onverwachte hoek: webwinkels!

Vorige week kondigden zowel Neckermann als groeiende netwinkel Coolblue aan een reeks fysieke winkels te openen in Nederland. Daarmee luiden zij het begin in van een nieuwe trend: van clicks (terug) naar bricks. Het gaat in eerste instantie de strijd aan met een groot probleem voor webwinkels: de enorme kosten van hun eigen logistiek, zoals thuisbezorgen maar ook retourneren. In een klassieke winkel is er geen verplichting tot gratis bezorging of kosteloos retourneren. Het idee is dat het ophalen van je online bestelling zo makkelijk wordt, dat klanten het op termijn zullen accepteren om iets extra’s te betalen voor thuisbezorging.

Pieter Zwart, directeur en medeoprichter van Coolblue: ‘De toegevoegde waarde van fysieke winkels is de extra service. Bijvoorbeeld voor mensen die het geluid van een installatie eerst willen horen, voor ze er een bestellen. Het zijn fysieke plekken voor het inwinnen van advies, maar ook voor het inruilen en repareren van spullen. In elke stad waar we een winkel openen, zien we dat de online verkopen vrijwel direct omhoog gaan. Het versterkt elkaar.’

Postorderbedrijf Neckermann begint met deze trend aan zijn derde leven, waar ketens als Dolcis en Invito jarenlang niet meegingen met de wensen van hun klanten en nu uit het straatbeeld verdwijnen.

Wat ons betreft is het logisch, essentieel zelfs, om zowel bricks als clicks naast elkaar te laten bestaan. Dit draagt niet alleen bij aan merkbeleving maar voegt ook waarde toe aan de customer journey. Way to go dus!

 

Bron: De Volkskrant 

Door:


Terug naar Mixed Emotions