Samen delen, samen spelen

De meningen en ervaringen van consumenten zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Denk hierbij aan het delen van gebeurtenissen, foto’s, video’s, reviews en ga zo maar door. De tijd van eenrichtingsverkeer, waarbij de marketeer een merkboodschap de wereld instuurt en de consument afwacht totdat hij een advertentie voorbij ziet komen, lijkt voorbij te zijn. Samenwerken met consumenten, ook wel Collaborative Marketing genoemd, wordt steeds populairder.

Collaborative Marketing
Maar wat houdt dat in, Collaborative Marketing? Deze nieuwe vorm van marketing zet consumenten op het podium. In ruil daarvoor zijn consumenten loyaal aan het merk. Als mensen merken of producten aanbevelen bij hun vriendenkring, dan is dat een vorm van Collaborative Marketing. Consumenten kunnen bijvoorbeeld meewerken aan het bekend maken van producten en merken, content plaatsen op social media, meehelpen aan productontwikkeling (co-creatie) of feedback geven op nieuwe producten. Hierdoor weet je precies wat de consument wil, met als gevolg: tevreden klanten, dalende kosten en een stijging van omzet!

Kijk bijvoorbeeld naar Friesland Campina. Consumenten kunnen meedenken over een nieuwe smaak van Optimel. Ook Nike weet goed in te spelen op haar doelgroep. Consumenten kunnen via NikeID hun eigen sportschoenen ontwerpen. Niet alleen leuk voor de consument, maar indirect ook een manier van inzicht krijgen in de klantvraag.

Consumenten zijn dus niet langer meer de afnemer, maar worden ook promotor, productontwikkelaar of co-creator. Ze hebben steeds meer invloed op merken; kunnen zelf producten beoordelen, bedenken, aanpassen en ervaren. En dat zorgt uiteindelijk voor een optimale customer journey!

Bron: Marketingonline

Door:


Terug naar Mixed Emotions