PR & Communicatie voor vrijwilligers

Met de handtekening bij de notaris zijn we van Veluwe Centraal een heuse stichting met echte ambities: het best beluisterde radiostation van Apeldoorn worden. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? Er is zoveel te doen: strategie bepalen, financiën, locatie,  communicatie, vrijwilligers zoeken ect. En we willen wel gaan voor de real-deal. Professioneel. Geen hobbyclubje.

En toen zag ik de uitnodiging van de Vrijwilligersacademie Veluwe. PR & Communicatie voor vrijwilligers. Een schot in de roos! Een training in drie avonden om meer inzicht te krijgen in onze communicatie en om de effecten daarvan te verhogen. Dus meer rendement van wat we doen.

De training wordt gegeven door Marc en Stephanie van Emotion. Leuk om bij hun binnen te mogen kijken. Is het er net als bij Google? Hip, trendy en een baas die je pak stoomt en je boodschappen doet? Nee, het is er anders. Authentiek. Echter. In de trainingsruimte is er de ‘wall of fame’. Allemaal spullen van campagnes van Emotion. Coole vintage stoelen van reclameposters. Een metershoge oscar bij de entree. Heerlijke hangplekken. Houtblokken die als beeldscherm-standaard dienen. En de bedrijfsmascotte Dirk. Je kijkt je ogen uit en een inspirerende omgeving voor dit onderwerp!

De groep zit vol; we zijn met zeker 40 man. Van allerlei verschillende verenigingen en stichtingen. Allemaal vrijwilligers. Wat rijk verengingsleven in Apeldoorn! De eerste avond gaat over nut en noodzaak van communiceren. Hoe doe je dit op een doordachte manier? We maken kennis met het communicatiemodel en werken dit in groepjes uit. De tweede avond gaat o.a. over persberichten. Hoe zorg je dat jouw persbericht geplaatst wordt? Marc blijkt ook nog journalist geweest te zijn en Stephanie heeft bij de persafdeling van Shell gewerkt, dus tips en trucs van achter de schermen. Heel handig!

De laatste avond wordt verzorgd door co-trainer Gerhard Bos en gaat over internet en social media. Hoe kan een website voor je werken? Hoe bereik je je doelgroep? We krijgen handvaten om social media in te zetten om vrijwilligers te binden en boeien. En een stappenplan om aan de slag te gaan met internet en social media. Al met al weer waardenvolle informatie om in te zetten in je eigen verenging.

In drie avonden zijn we meegenomen in de wereld van PR & Communicatie. Zeer waardenvol voor iedereen. Heel prettig dat verenigingen en stichtingen op deze manier worden ondersteund om verder te komen. Inspirerend om met elkaar, vrijwilligers en mensen uit het werkveld, kennis en ervaringen te delen. Het zal ons zeker helpen onze ambities waar te maken!

Talitha Bots

Door:


Terug naar Mixed Emotions