Oogsten die hap

Gezonder en leuker dan zelf je eigen fruit en groenten verbouwen, wordt het niet. Dat moet de marketeer van Albert Heijn ook hebben gedacht. Best slim die moestuinpotjes, aangezien het fenomeen ‘de eetbare tuin’ al een paar jaar in opkomst is.

Tuincentra, tv-programma’s als Van Hollandse Bodem en Maarten’s moestuin, het bonenplantje van HAK, tuinierblogs… Nu de actie voorbij is en de verschillende plantjes in grote getale uitlopen, springen andere partijen dankbaar in het gat. AH vertelt MarketingTribune dat prima te vinden. De Vereniging van Tuincentra biedt nu bijvoorbeeld aan in 300 centra om de Moestuintjes te helpen verpotten. En AH geeft zelf ook nog tips om verder te kunnen met de plantjes.

Alles wijst erop dat de moestuin van zijn oubollige imago af is. Iedereen lijkt ineens vol verwachting zaadjes in de grond te stoppen. Maar waar komt die nieuwe waardering voor de moestuin vandaan? De moestuin is eigenlijk een aantal jaar geleden alweer gaan leven, zegt onderzoekster Esther Veen van Wageningen UR tegen NU.nl.

De reden hiervoor moeten we zoeken in bijvoorbeeld ons voedselsysteem en recente voedselschandalen. "Mensen willen toch weten waar hun voedsel vandaan komt. Een manier is om het dan zelf te doen." En, het past precies in de brede beweging van mensen die juist weer zélf dingen willen doen en maken. 

Samen met een stukje nostalgie, hebben we de ingrediënten voor een hele stevige trend die voorlopig nog niet voorbij is.

 

 

Door:


Terug naar Mixed Emotions