Hoezo irritant?!

Je kent het wel; zit je lekker op de bank, midden in een film, en er verschijnt een melding op je telefoon... Je wilt eigenlijk niet kijken, maar toch ben je nieuwsgierig. Je pakt je telefoon en leest “Rate this app”. Nu baal je! Je bent helemaal uit je zen-moment voor een totaal onbelangrijk bericht. Het was vast niet de bedoeling van de makers om je chagrijnig te maken, maar hoe voorkom je dat?
 
Het Amerikaanse Kahuna-team heeft onderzocht waarom gebruikers pushberichten uitzetten (60% doet dat). Meestal omdat de berichten niet altijd van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. Bij carpooldiensten bijvoorbeeld zetten gebruikers de berichten niet uit omdat ze inzien dat ze nuttig zijn. Daaruit rolt de vraag: hoe ontwerp je je pushberichten zo, dat organisatie én gebruiker er iets aan hebben. Hier enkele irritatievermijdende opties:


• Pushberichten moeten wel echt belangrijk zijn.
Pushberichten zijn nu eenmaal een inbreuk op het dagelijks leven en eisen meteen de aandacht op. Daarom worden alleen notificaties gewaardeerd waar de gebruiker ook echt iets aan heeft. Iedereen kan wel iets bedenken waarbij een pushnotificatie het leven net iets makkelijker maakt. Zoals een melding 10 minuten voordat je afspraak begint.


• Pushberichten moeten persoonlijk zijn.
Deel van de reden waarom mensen pushberichten uitschakelen, is niet omdat ze het praktisch nut er niet van inzien, maar meer omdat ze belaagd worden met berichten voor de massa. De berichten zouden toegespitst moeten zijn op de gebruiker. Je wilt wel gestoord worden voor een verandering in het programma, maar niet onder de film om de app een rating te geven.


• Pushberichten moeten informatie bevatten
De pushberichten zouden niet alleen ingezet moeten worden om de gebruiker naar de app te leiden. Als een bericht echt belangrijk is moet je dat zo duidelijk mogelijk communiceren. Mocht de gebruiker meer informatie nodig hebben kan hij of zij altijd nog de app raadplegen.

Door:


Terug naar Mixed Emotions