Hoe bouw je een reislustige community van 100.000 fans?

Eelco van Drongelen en Ruud Raaijmakers van WeFlyCheap leggen het even uit!

Uitdaging
WeFlyCheap begon in 2014 met een simpel doel: onze liefde voor reizen en vakantiedeals overbrengen naar een groter publiek. Maar hoe zorg je zonder marketingbudget voor een groot bereik? Een flinke uitdaging.

Facebook marketing
Het beetje budget wat we hadden, zetten we in op Facebook-advertising. Door te focussen op likes groeide onze fanbase. En we richtten onze spotlights op de beste deals. Stedentrip Barcelona voor maar € 80! Retourtje New York nu € 299! Zo kregen we veel aandacht en we groeiden hard. Binnen 4 maanden kregen we 20.000 fans.

Contentstrategie 
De likes namen toe, net als de interactie op de pagina. Toch merkten we dat de interactie niet evenredig toenam met het aantal likes. Daarom veranderde onze focus, met als vraag: hoe kunnen we de interactie stimuleren? We zagen dat de hoeveelheid posts erg veel uitmaakt. Ook de timing maakt verschil en het aantal foto's. Drie foto’s werkt bijvoorbeeld beter dan 1. Ook het soort foto heeft invloed. En onderbelichte foto = no go! 

Geloofwaardigheid 
WeFlyCheap selecteert alleen extreme deals. Vaak worden die niet actief gepromoot door de aanbieder. Veel van onze volgers waren dan ook sceptisch over ons concept. Waar komen die deals vandaan? Waar zijn de extra kosten? Hoe verdienen jullie hier nog geld aan? Daarom wilden we autoriteit uitstralen. Maar daarvoor moesten we in de media zien te komen. Dat werd persberichten versturen, relaties opbouwen met journalisten en opzienbarende acties bedenken. Zo kregen we televisie, radio en krant aan onze kant.

Clou
Dit was ongeveer het idee. Maar zo is het niet gegaan! Achteraf is het altijd makkelijk praten. Maar voor ons is het een leertraject geweest. Het belangrijkste: geloof in je product en ga er vol voor. Probeer iets, probeer iets nieuws en probeer dan weer wat anders. Verlies jezelf niet in de theorie, maar onderga het in de praktijk. Maak fouten, maar leer. En wordt verstandiger!

 

Eelco en Ruud gaan jullie ook op Mixed Emotions Live inspireren met hun enthousiaste verhaal!

Door:


Terug naar Mixed Emotions