Haakt u mee?

Sinterklaas, kerst, nieuwjaar, Pasen, het EK; het zijn allemaal momenten waar de reclamewereld graag bovenop springt. Soms alleen qua thema, maar vaak ook met ‘diepzinniger’ inhakers. En dat is niet altijd met succes. Hoe voorkom je nou dat je inhaker een afhaker wordt? Wij doken er eens in.

Waarom toch?
Meteen maar even de kritische vraag: waarom zou je eigenlijk inhaken? Heb je zelf niets te melden? Of wil je gewoon leuk doen? Natuurlijk hopen veel merken op veel exposure. Dat ze er echt uitspringen en dat de campagne, zeker in deze toptijden voor sociale media, gedeeld wordt. Maar ja, dat wil natuurlijk iedereen die inhaakt. En als je dan het gesprek van de dag wordt (bij de koffieautomaat), dan kun je maar beter zorgen dat het positief is. Een inhaker sluit misschien wat makkelijker aan bij de belevingswereld van de gemiddelde ontvanger. Maar hij moet natuurlijk ook bij je merk passen. In 2013 zijn inhakers op Facebook onderzocht. Ze scoren vooral op likes, shares en comments en werken vooral op korte termijn. Dus wat is het resultaat dan? Een tijdelijke positieve associatie met je merk?

Het grote plaatje
Maar je kunt het ook wat gestructureerder aanpakken. Want als je toch al met contentmarketing bezig bent, en dat zijn we, dan past een beetje inhaken daar prima bij. Ingebed in je totale communicatie, gebracht vanuit je merkgedachte en, als het goed is, wat gerichter bij je doelgroep gebracht. Een inhaker is vaak ook minder commercieel, minder sales-driven. Dus dat sluit ook lekker aan bij je contentmarketingstrategie, die meer op relatie dan op verkoop is gericht.

Snelle Jelle
Het mag duidelijk zijn: Facebook is uiteraard een supermakkelijk medium, waarop je bliksemsnel kunt inhaken. Niet alleen op de intocht van Sinterklaas, want die zien we al maanden van tevoren aankomen. Maar ook op het nieuws. Dat wordt ook wel newsjacking genoemd. Je scoort dan tegen lage kosten veel (gratis) publiciteit. En misschien gaat je post wel viral. Bovendien heb je meer kans een unieke positie in te nemen, want inhaken op Oranje doet iedereen al. Daarmee is niet gezegd dat inhaken alleen via sociale media kan. Een dagbladadvertentie is nog steeds een prima optie. Als het maar aansluiting vindt; bij je merk en online, want daar kun je met je follow-up natuurlijk nog veel doen.

 

Wel en niet
Nou, vooruit dan. Toch maar even een lijstje om het goed af te ronden, zo tegen het einde van het jaar. Als je aan de slag gaat met een inhaker, let dan even hierop:

• Maak je uiting niet commercieel. Je doel is aandacht en meepraten, niet verkoop.
• Let op met namen, zeker als je die van bekende personen gebruikt.
• Zoek de parodie, de grap, maar voorkom belediging. Balanceer op de grens.
• Bedenk van tevoren scenario’s om reputatieschade te voorkomen.

Door:


Terug naar Mixed Emotions