Gevonden!

Zoekmachinemarketing is inmiddels een van meest gevestigde marketingvormen in de online middelenmix. Voor de mensen die volledig bekend zijn met de termen SEO en SEA is dit blogartikel wellicht overbodig, voor de rest is het hopelijk een handige samenvatting. 

De termen SEO en SEA zie je steeds vaker voorbijkomen, maar wat betekenen deze termen? En wat is het nou precies het verschil?

Met SEO (Search Engine Optimization) worden alle activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische (niet betaalde) zoekresultaten van zoekmachines, met vaak de focus op een aantal relevante zoekwoorden. Deze score is afhankelijk van vele variabelen zoals bijvoorbeeld relevante links op de website en relevantie van tekst gekoppeld met de 'onderwater' teksten op de website. Alleen 100 keer het woord 'kaas' op je website helpt je echt niet om je kaaswinkel op positie 1 in Google te krijgen. 

Met SEA (Search Engine Advertising), bij Google beter bekend als Google Adwords, betaal je voor een plek in een toppositie van zoekmachines gekoppeld aan een bepaald zoekwoord. Ondanks wat vele mensen denken, heeft dit helemaal niets te maken met de natuurlijke vindbaarheid van een website (SEO). Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een taxibedrijf een toppositie in de (betaalde) zoekresultaten heeft op de zoekterm 'Taxi Amsterdam', terwijl dit taxibedrijf op basis van de natuurlijk vindbaarheid pas op pagina 8 te vinden is.

Kortom, 'even op nummer 1 komen in Google' is niet zo gemakkelijk. Dit geldt ook voor betaalde advertenties. Door de vele concurrentie beoordeelt Google de betaalde advertenties ook steeds strenger op relevantie. Een grote zak met geld helpt, maar zonder een perfecte afstemming is het een verspilling van je zak met geld. Relevant en consistent zijn, daar scoor je de punten mee in de wereld van zoekmachinemarketing!

Door:


Terug naar Mixed Emotions