Gamification werkt

Gamification is een trend. Maar is het ook een blijvertje? Wij denken van wel. Waarom? Omdat het werkt en dat zie je op steeds meer plekken. Bijvoorbeeld in eenvoudige vorm bij sites als LinkedIn. Met opmerkingen als “Je profiel is al voor 95% compleet!” prikkelen ze je om toch voor de 100% te gaan.

Geen spelletje
Gamification is dus niet hetzelfde als een online game. Integendeel! Kort gezegd gaat het om spelelementen en speltechnieken in niet-spel omgevingen. Dat kan dus ook offline zijn. Spelelementen zijn bijvoorbeeld badges, punten maar ook zoiets als het krijgen van feedback. Bij speltechnieken gaat het meer om verhalen, zoektochten, status en levels.

Fun
Met dit soort ingrediënten worden zakelijke of saaie producten en diensten leuker gemaakt. En dat kun je op veel manieren gebruiken. Je kan keuzes toevoegen, een bepaalde progressie boeken, binding creëren, sociale interactie toevoegen of een gewoonte aanleren.

De juiste prikkel
Gaan je klanten er meteen mee aan de slag als je spelelementen toevoegt? Nee. De motivatie moet er wel zijn. En die kan zowel van binnen als van buiten komen. Intrinsieke motivatie kan puur in de lol van de speltechniek zitten, maar ook in voldoening bij het helpen van anderen, zoals je nog wel eens op blogs of kennisplatforms ziet.
Extrinsieke motivatie kan voortkomen uit het winnen van punten of een prijs, maar ook in het verkrijgen van een bepaalde status, bijvoorbeeld met badges. Denk maar aan Foursquare, waar je burgemeester van een locatie kan worden.

Inspiratie
Klinkt het allemaal nog wat vaag? Dan helpt een voorbeeld je wel verder. We zetten er hier een paar op een rij:

Neem eens de trap

Flits-loterij

Renpret

Door:


Terug naar Mixed Emotions