Even stevig door je branding deze zomer!

Wat ga jij bereiken dit jaar?
Zomertijd! Eindelijk tijd voor jezelf en je familie. Voor zon, zee, natuur, rust en reflectie. En om jezelf geestelijk en lichamelijk op te laden voor de volgende helft van het jaar. Fiona Stoop geeft je alvast een paar tips om je personal branding op scherp te zetten.

1. De bucketlist
Ja hoor, daar is hij weer. Dat lijstje van dingen die je altijd nog wil doen, maar waar je niet aan toe komt. Even wat reflectie. Keuzes; welke drie dingen op zakelijk vlak wil je nou écht graag doen? Voor jezelf beginnen? Een boek schrijven? Een opleiding volgen? Onderzoek je belemmeringen: zijn ze er wel? Kan iemand je helpen? Kan je nu al een klein stapje zetten, bijvoorbeeld door iets minder te werken en niet meteen je baan op te zeggen? Tot slot: deel je droom en luister naar de reacties. Uitspreken is de eerste stap.

2. Authentiek verkoopt
Authenticiteit begint bij zelfkennis. Een inkopper, maar in de praktijk vaak erg lastig. Want wie ben je, zakelijk gezien? Ga rustig reflecteren op de eerste helft van dit jaar. En er zijn vele zelfhulpboeken beschikbaar. Neem er een paar mee op vakantie. Denk na over wat nou écht jouw ding is. Waar ben je trots op? Wat is het grootste compliment dat je kunt krijgen? Waar krijg je energie van? Wat is de top 3 van je kwaliteiten en eigenschappen? Hoe zelfbewuster je bent, des te steviger je in je schoenen staat.

3. Verbind met wie er toe doet
Maak je verbinding en doe je dat met de juiste personen? Je successen voor je houden werkt niet. Hard werken alleen is niet genoeg. Noteer daarom voor jezelf dat je dat de volgende keer gewoon bespreekt. En stap eens bij een borrel af op de mensen die ertoe doen. Check ook even je online profielen. Zijn je successen en prestaties (tussen de regels) zichtbaar?

4. Veranker vernieuwing
De wereld verandert razendsnel. Ik spreek wekelijkste mensen die een bedrijf moeten verlaten en zich realiseren dat hun kennis en vaardigheden niet up-to-date zijn. Ik roep je op na te denken over vernieuwing in je vak. Ja, ook jij, die hoog en droog in je ivoren toren de urgentie niet voelt! Hoe haal jij kennis en inzichten van buiten? Googel regelmatig op vaktermen in combinatie met ‘toekomst’, ‘future’ of ‘trends’. En volg seminars en cursussen, ook al betaalt de baas niet mee. Organiseer meetings over de grenzen van je bedrijf heen of bezoek ze.

5. Maak een plan
Genoeg nagedacht? Maak het concreet. Wat ga je wanneer en met wie doen om te bereiken wat je wil bereiken? Zo simpel is het eigenlijk. Het einddoel hoeft niet geheel concreet te zijn om toch dingen te ondernemen. Probeer eens wat en kijk hoe het landt. Plan eens wat gesprekken in je netwerk. Elke stap zorgt weer voor nieuwe inzichten. In actie komen is soms pijnlijk en eng, maar altijd waardevol. En noodzakelijk om te komen waar je zijn wil.

Wat wil jij bereikt hebben op 31 december als je met een glas champagne proost op het nieuwe jaar? Ik wens je heel veel rust en reflectie toe. En voor de tweede helft van het jaar: veel succes en kansen!

Personal branding specialist Fiona Stoop weet als geen ander hoe je kan inspireren. We zijn dan ook blij dat ze haar enthousiasme en tips over personal branding met ons komt delen op Mixed Emotions Live.

 

Door:


Terug naar Mixed Emotions