Een blogje over bloggen...

Twee weken geleden werd ik positief verrast door een uitnodiging voor een bijeenkomst van de Social Media Club Apeldoorn (SMC055). Dit keer georganiseerd bij Gigant, toevallig ook de locatie van ons eigen Mixed Emotions Live. Het topic: bloggen. Doen we bij Emotion ook en het interesseert me ook persoonlijk. Maar de vraag die stiekem toch in me opkwam: is het nog wel van nu? Zijn blogs niet ingehaald door vlogs? En in hoeverre zijn blogs anno 2016 nog een waardevolle toevoeging aan de middelenmix van een organisatie?

Dat blogs nog springlevend zijn en dat er zelfs (grof) geld in te verdienen valt, werd direct duidelijk in de presentatie van Eshter Buitendijk, oprichtster van de blog Urban Moms. Jonge influencers weten met miljoenen volgers duizenden euro’s per post binnen te harken. Ook toen iemand uit het publiek benieuwd was naar de ‘boterham’ van Esther, liet zij doorschemeren dat bloggen, mits slim ingezet, een lucratieve manier kan zijn om geld te verdienen.

Esther heeft haar commerciële inzichten gebruikt om van Urban Moms in (slechts) drie jaar tijd een succesvolle en winstgevende blog te maken. Ze heeft al samengewerkt met merken als Mona, en Pampers. Zo succesvol zelfs dat ze kansen zag een tweede onderneming te starten, Blogstreet, dat bloggers en merken aan elkaar bindt. Succesfactoren? Je kiest een niche, verdiept je daarin en schrijft daarover vanuit enthousiasme en passie. Peil, zeker in combinatie met kanalen als Facebook en Twitter, wat je lezers interesseert om zo waardevolle content te creëren. En daarbij: zoek samenwerking met bedrijven, maar ook andere bloggers, voor het opbouwen van een ongekend bereik. Zonder daarbij je eigen identiteit te verliezen. “Ook als ik door mooie merken werd benaderd, vroeg ik mijzelf altijd af: past dit merk bij mijn blog? Zo niet, dan besloot ik toch de samenwerking niet aan te gaan. Soms een moeilijke, maar noodzakelijke keuze. Ik houd altijd in gedachte wat mijn lezers van mij (mogen) verwachten.”

Toen kwam er een vraag uit het publiek die mij ook had beziggehouden: “Heb je ook weleens gefaald?” Haar antwoord was verrassend eerlijk: “Ja, zeker. Ik moest binnen de samenwerking met een bedrijf eens over een onderwerp schrijven dat totaal geen binding had met mijn blog en mijn stijl. Ik wrong mezelf in allerlei bochten en wist uiteindelijk toch een blog te schrijven. Zowel klant als lezers waren teleurgesteld. Het was te ver gezocht. Hoe daarmee om te gaan? Met de billen bloot, toegeven dat je iets geschreven hebt dat de plank missloeg.”

Leuk, zo’n succesvolle blog. Maar waar begin je? Waar schrijf je over en wat is waardevolle content? Hier kwam Elja Daae aan het woord. Ze is spreker, trainer, adviseur en auteur, gespecialiseerd in social media, marketing en blogs. Zelf ook een gepassioneerd blogster, maar voor de lol. Vanuit die optiek heeft ze een meer luchtige kijk op bloggen. Haar voornaamste insteek: heb er vooral plezier in. Bedenk voor wie je blogt en hou je vast aan dat kader, zonder bang te zijn af en toe buiten de lijntjes te kleuren. En maak het jezelf makkelijk. Bedenk thema’s of kijk formats af uit tijdschriften als Linda, Libelle, etc. Bedenk vaste terugkerende onderwerpen en probeer wat werkt en wat juist niet. Oftewel:

Tip 1: je schrijft niet over alles, en niet voor iedereen.
Tip 2: zoekwoorden zijn je beste vriend! Daarmee neem je een kijkje in het hoofd van je lezer. Zeker aangezien Google je zoekwoorden zelf aanvult met veel voorkomende zoektermen. Gebruik dit als inspiratie! Check: https://www.youtube.com/watch?v=nnsSUqgkDwU
Tip 3: beter goed gejat, dan… Doe ideeën op bij anderen. Wat doen zij? Wat werkt bij hen en waar schrijven zij over?

Ondanks dat er al sinds eind jaren ’90 wordt geblogd en mensen als Enzo Knol de wereld veroveren met vlogs, zijn blogs ‘hot’ en de moeite waard om mee te experimenteren. Goh, nu heb ik zowaar zelf een blog geschreven ;-).

Door:


Terug naar Mixed Emotions