Dumb ways to die

Je kent het wel: haast, spoorwegovergang, net voor je gaan de bellen rinkelen, toch nog even oversteken? NIET DOEN! Dat weten we allemaal wel. Maar toch zie je het nog vaak gebeuren. Moeilijk onderwerp, want hoe maak je dit bespreekbaar zonder dat het truttig wordt en je dus de boodschap niet oppikt? Het Australische Metro trains pakte uit met een wel erg lekkere campagne. En won terecht 5 Cannes Lions Grand Prix.

Het kan ook anders. Onze eigen ProRail gaat meer de confrontatie aan. In april lanceerden ze een radiocommercial van maar liefst 32 seconden rinkelende bellen. In juni vulden ze dit aan met een campagne vol feiten over 'de spoorloper'. Een beetje zoals Postbus 51, met het opgeheven vingertje. Nogal irritant en dus opvallend? Niet onze manier, maar misschien werkt het wel.

Toch hebben we liever Dumb Ways to die. Geen strenge boodschap, maar luchtig en vooral laten zien dat onder de trein komen een wel erg domme manier is om dood te gaan.  Met een online platform, games en filmpjes. Gemaakt om viral te gaan, gemaakt om te liken en dus helemaal van deze tijd. De campagne zit erg goed in elkaar met leuke animaties en een lekkere herkenbare sound. En vooral erg gewaagd om dit onderwerp zo te benaderen. Lef dus, dat waarderen we!

Effecten? Het filmpje van Dumb Ways to die is meer dan 50 miljoen keer gedeeld en volgens eigen zeggen zijn gevaarlijke situaties op en om het spoor met 20% verminderd. Dat zou een fantastisch resultaat zijn, maar of dat echt zo is en wat de effecten zijn van de campagne van ProRail. Wij zijn benieuwd.

Door:


Terug naar Mixed Emotions