Delen is het nieuwe hebben

Dat een crisisje ook positieve gevolgen kan hebben, bewijst de deeleconomie. Als je iets niet kunt kopen, wil dat niet zeggen dat je het niet kunt gebruiken. Geen cabrio, maar wel graag eens eentje willen rijden? Check SnappCar. Een leuk appartement in Parijs voor een weekendje? Check Airbnb. Wereldwijd delen was nog nooit zo groot.


Newcom Research & Consultancy heeft onderzoek gedaan naar de bekendheid en het gebruik van een aantal sharing platforms in Nederland. Het principe? Jouw spullen met anderen delen. Dat kan een auto, je huis, je heggenschaar of zelfs eten zijn. Allemaal omdat we met z’n allen steeds minder waarde aan bezit hechten.


Airbnb en Peerby zijn de bekendste platforms in Nederland. Andere bekende platforms zijn de 1%club, Thuisafgehaald en SnappCar. Gebruikers zijn vaak tussen de 20 en 39 jaar en – heel traditioneel – vrouwen zijn vooral actief op Thuisafgehaald, mannen voornamelijk op de andere platforms.


En wat merken wij ervan? Delen zien wij vooral terug in mobiliteit. Zo hoeven vooral jongeren niet perse meer een auto te bezitten. En dus maakten we al een campagne voor de deelauto in Utrecht. Deelcommunicatie, nieuwe term?

Bron: Marketingfacts

Door:


Terug naar Mixed Emotions