De toekomst van Virtual Reality

2016 wordt het jaar van de doorbraak van Virtual Reality. I Tried First geeft ons op 12 november al een voorproefje van wat er komen gaat. Wat is er nou zo anders aan virtual reality dan gewoon 3D? Is het waar dat je er misselijk van wordt? Wat voor toepassingen kunnen we gaan verwachten? We vroegen het aan D.P. Kruyswijk van I Tried First.

Het begin van I Tried First
In 2004 bezocht ik in Frankrijk het park Futuroscope. De makers van dat park hadden al vroeg door dat de traditionele 2D beleving van beeld veel tekort komt. Naast de bekende rood-groene 3D-brillen en IMAX-schermen verrijkten ze de ervaring met geluid, beweging, wind en water. Heel indrukwekkend, en juist daarom heeft het me altijd verbaasd dat hun aanpak niet breed overgenomen is door andere attractieparken. Zomer 2014 nam mijn broer en mede-oprichter Nico me mee om de Oculus Rift te proberen (de eerste versie van de bekende virtual reality-bril). Wow! Ook al voelde het nog een beetje alsof je in een Minecraft wereld rondliep, je wilde toch gelijk alles aanraken wat je zag. We dachten meteen dat het de wereld van entertainment zou gaan veranderen. Een week later hebben I Tried First opgericht. Ons doel is om mensen kennis te laten maken met nieuwe ontwikkelingen voordat ze gemeengoed zijn geworden. We zijn uiteraard begonnen met: Virtual Reality.

De mogelijkheden van virtual reality
We zijn bijna anderhalf jaar verder en alle grote tech-leveranciers hebben inmiddels een model laten zien van hoe zij denken in 2016 de consumenten te gaan veroveren met virtual reality. En niet te vergeten heeft Google de open source Cardboard bedacht, een slim gevouwen stuk karton met lenzen waarin je met je eigen telefoon virtual reality ervaart. Maar waar gaan we het eigenlijk voor gebruiken? De zakelijke toepassingen zien we vooral in de huizen- en kantorenmarkt, en voor simulaties (denk aan het opleiden van machinisten, hartoperaties, etc.). Heel lang dacht iedereen dat de belangrijkste consumententoepassing gaming zou worden. Maar is dat eigenlijk wel zo? Oculus Rift heeft zijn consumentenlaunch uitgesteld om eerst goede filmcontent te maken. Google heeft met Spotlight Stories de eerste 360-graden films beschikbaar gemaakt. &samhoud media organiseert binnenkort een pop-up virtual reality bioscoop. 2016 wordt een mooi jaar.

Binnenkort
Ondertussen hebben we zelf ook niet stilgezeten. Begin volgend jaar trakteren we game freaks op de Cyberith Virtualizer. Hiermee wordt lopen in virtual reality mogelijk. Hopelijk word je dan ook niet meer misselijk als je een game speelt waarin je nu nog met je controller moet lopen. Voor events verwachten we binnenkort de Sphericam. Hiermee wordt het mogelijk real-time beelden te streamen en die met de Google Cardboard te bekijken. Wie weet hoef je voor de volgende editie van Mixed Emotions Live de deur niet meer uit!

www.mixedemotionslive.nl 

Door:


Terug naar Mixed Emotions