De motivatie om een merk op Facebook te volgen

Het verzamelen van likes op Facebook, veel bedrijven of merken zijn er dagelijks (actief) mee bezig. Maar wat motiveert de Facebook gebruiker voor het liken van de pagina? Wat wordt er door de Facebook gebruiker verwacht van het bedrijf of merk? Uit een onderzoek gepubliceerd door Social Media Examiner blijkt dat 40% en 36% aangeeft een korting of een 'freebie' te verwachten van het merk. Zij verwachten dus een streepje voor te krijgen ten opzichte van niet 'likers' van het betreffende merk. Daarnaast is het opvallend dat 39% een merk 'liked' zodat vrienden kunnen zien welke merken zij interessant vinden. Slechts 13% verwacht of wil graag interactie met het merk. Dit laatste is opmerkelijk omdat interactie vaak wordt gezien als de belangrijkste kracht van sociale media. Blijkbaar vindt de Facebook gebruiker dit toch minder belangrijk!

Zie het onderstaande overzicht voor de verschillende motivaties. In het onderzoek was het mogelijk om meerdere antwoorden in te vullen.

bron: http://www.socialmediaexaminer.com/study-reveals-why-consumers-fan-facebook-pages/

Door:


Terug naar Mixed Emotions