De eerlijke mens

Cyclische trends
Eigenlijk zijn trends heel saai. Zo leerden we op de afgelopen Mixed Emotions KennisLunch. Want ze keren om de zoveel jaar terug. We hebben het dan wel over tientallen jaren. Volgens Peter Heshof van Bloom zit er een cyclische beweging in, gebaseerd op een schaalverdeling tussen ik en wij en tussen vrijheid en zekerheid. Daartussen spelen zich de grote macro-economische trends af.

Een eerlijke behoefte
Aan de basis van elke nieuwe trend staat een behoefte. De huidige trend van aandacht voor echtheid en lokaal geproduceerde artikelen is een gevolg van de behoefte aan warmte, vertrouwen, betrokkenheid en de wens om onafhankelijk te zijn. Zo zie je de laatste tijd veel aandacht voor retro en slow, een focus op nationale belangen in plaats van internationale, de vraag naar authenticiteit - en dus lokale, eerlijke merken - en puur natuur. De deeleconomie is daar ook een gevolg van; participeren en aandacht voor ‘wij’. Maar we blijven daarin wel kieskeurig en bepalen heel precies binnen welke groep dat valt.

De mens centraal
Vertalen we dat naar marketing dan staat niet zozeer de klant centraal, maar meer de mens achter de klant. Waar heeft die behoefte aan? Een belangrijk onderwerp daarbij is experience; de persoonlijke beleving. Hier kan bijvoorbeeld storytelling een rol in spelen. En beleving zie je daarom ook steeds meer terugkomen in de winkelstraat. Het is de toegevoegde waarde die een fysieke plek kan geven aan je producten. Maar beleving zie je ook terug in de focus op content in de online wereld. Kortom: hoe haal je iemand uit zijn dagelijkse ‘sleur’ met een goed verhaal, een mooi beeld of een meeslepende film. Aan de slag!

Door:


Terug naar Mixed Emotions