De belevenissen van ‘de stagiair voor twee dagen’

Google maps is om te huilen en op de eerste dag was ik dan ook te laat (het gaat hier om een minuut of twee, maar het blijft een schande). Ik ben minstens drie keer dezelfde weg op en af gefietst, totdat ik mijn gezond verstand ging gebruiken en het adres gewoon opzocht op de kaart. Aangekomen bij het bedrijventerrein was ik weer gedesoriënteerd, maar gelukkig staat er met koeienletters 'Emotion' op het gebouw. Toen ik naar binnen ging, werd ik hartelijk onthaald door Yvonne, die gelijk wist wie ik was en vertelde waar ik mijn jas op kon hangen en mij een kopje thee aanbood. De stage was begonnen.

Allereerst kreeg ik een rondleiding. Het interieur is echt géwéldig. Ik ben een ontzettende fan van popart en dat element zag ik overal in terug. Het gerecyclede hout, de designvoorwerpen en een enkele space invader maakten het plaatje compleet. Bovendien hadden ze een planning voor mij gemaakt. Er waren gesprekjes ingepland en ik mocht uitzoeken welke functies er allemaal waren en wat die inhielden. Daarna had ik een gesprek met Wouter (online media specialist), die mij veel vertelde over de rol van social media bij reclame.

Toevallig viel mijn eerste stagedag samen met de traktatie van Sonja; er was taart. Voor het eerst zag ik het hele Emotionteam bij elkaar en het was leuk om te zien hoe ze informeel met elkaar omgingen. Nog steeds 'de kat uit de boom kijkende' zat ik op de bank met een puntje rijstevlaai. Aan het einde van de dag voelde ik me gelukkig al meer op mijn gemak.

Op de tweede dag stonden er twee gesprekjes ingepland. Eén met Casper (vormgever) en één met Wessel (copywriter). Omdat ze beide een vergadering hadden, ging ik vast over de schouder meekijken bij Monika (vormgever/dtp-er). Zij was bezig met het design van een logo/visitekaartje voor een schilderbedrijf en ik wilde eigenlijk al vanaf het begin zien hoe ze dat nou doen.

Na een babbeltje met Monika te hebben gemaakt, was ik al helemaal in de stemming voor vormgeving en had dan ook allemaal vragen voor Casper. Hij maakte me duidelijk hoe ze bij Emotion te werk gaan en hoe ze het bij andere bedrijven doen. Tevens maakte hij een schemaatje met daarop de afdelingen en hun bijbehorende werkproces. Het gesprekje wat ik daarna met Wessel had, ging voornamelijk over de universitaire studie Communicatie, waar ik ook alles vanaf wilde weten. Beide kennismakingen waren dus erg belangrijk voor mij om ten eerste de stand van zaken bij Emotion op te helderen en ten tweede om voor mezelf een keuze te maken betreffende studierichting.

Ik heb het gevoel dat ik echt het hele bedrijf te zien heb gekregen. Mijn beeld dat ik had van een reclamebureau is aan de ene kant bevestigd (hip met leuke, creatieve mensen), maar aan de andere kant ook weer totaal veranderd, of beter gezegd; uitgebreid. Ik kreeg de indruk dat ze het echt belangrijk vonden dat ik hier wat van opsteek, en dat is zeker gebeurd.

- Mabel C. M. Meetsma

Door:


Terug naar Mixed Emotions