Data-driven marketing

Met 2016 hijgend in onze nek, lees je overal over nieuwe ontwikkelingen die worden verwacht voor aankomend jaar. Ook op communicatie- en marketingvlak. Wij pikten er een belangrijke voor je uit; data-driven marketing.

Data-driven marketing

De 24/7 connected, vrijgevochten duizendpoot van nu laat zich niet meer in hokjes plaatsen. We kennen alleen nog individuen, mensen met specifieke en persoonlijke behoeften die moeten worden vervuld op een wijze die naadloos aansluit bij hun leven. Op zich niks nieuws, maar toch opvallend dat Nederlandse bedrijven bijzonder slecht scoren op data-driven marketing, ofwel: een-op-een marketing. Data in overvloed en toch weten we beschikbare on- en offline data moeilijk te integreren in bedrijfs- en communicatiestrategiën. Terwijl juist dat de relevantie voor de consument kan verhogen.

Grootste uitdaging

Onderzoek zocht uit waar de grootste knelpunten liggen voor bedrijven om over te gaan op data-driven marketing. De belangrijkste is data-integratie, doordat informatie via verschillende schijven en kanalen binnenkomt en ook op andere manieren wordt behandeld en opgeslagen. Elke laag van een organisatie, beschikt in zijn of haar specialisme over waardevolle en relevante informatie met betrekking tot klant. Hoe wordt dit gemanaged en wie is verantwoordelijk? Hoe bundelen en delen we dit? Pas wanneer er een 360 graden beeld van de klant ontstaat en er continue monitoring plaatsvindt, kan database-marketing een interessante meerwaarde hebben. Wat naast data-integratie als uitdaging wordt ervaren, is juist hoe deze verschillende kanalen effectief in zijn te zetten voor het versturen van klantgerichte informatie. Welk bericht verstuur ik op welk moment via welk kanaal naar welke klant? Dit moet kloppen, ‘spot on’ zijn. Niet langer hebben bedrijven de lead. Waar zij eerder de klant opzochten wanneer er iets ’te vertellen’ was, is nu de klant in control. En zij kloppen allang niet alleen meer aan voor ‘platte’ informatie over product of dienst. Meer dan ooit hecht de klant waarde aan service en tips om meer uit een product of dienst te halen, toegespitst op zijn of haar persoonlijke situatie. 

Ondanks de uitdagingen zien de meeste bedrijven hun groeikansen aanzienlijk positiever in mét behulp van data-driven marketing dan zonder. De ‘drive’ is er dus wel, nu nog de juiste processen en tools zien te ontdekken.

Ook bij Emotion voelen we hoe klantkennis en database-marketing kunnen bijdragen aan het vaststellen en behalen van de doelstellingen van onze klant. Een uitdaging voor ons, als intermediair, is het achterhalen van deze relevante data. Wij communiceren niet voor onze klant, maar voor de klant van onze klant en zitten dus niet altijd zo dicht bij het vuur als we zouden willen. Een ontwikkeling, ook voor ons, om in de gaten te houden!

Ik wil meer weten!

Lees er meer over op Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/11/16/data-driven-marketing-hoe-staat-nederland-ervoor/

 

Door:


Terug naar Mixed Emotions