Contentmarketing: buzz of business?

Contentmarketing. We horen deze term alweer een tijdje in de communicatiebranche. Ook wij zijn er flink mee bezig. Maar wat is het nou precies? En is het een blijvertje? Wij vinden van wel. En het raakt wat ons betreft aan de kern van goede communicatie.

Definities
Volgens het Content Marketing Institute, een van de krachten achter de popularisering van contentmarketing, is het: een marketingtechniek voor het ontwikkelen en verdelen van waardevolle, relevante en consistente content om daarmee een helder gedefinieerde doelgroep aan te trekken en voor je te winnen, met als doel ze tot winstgevende activiteiten aan te zetten.

Waardevol
Een hele mond vol. Maar wat er het meest uitspringt, als het aan ons ligt, is de term waardevol; content waar je publiek echt iets aan heeft, die relevant is. Dus kort door de bocht: niet zenden wat je kwijt wilt maar leveren waar de klant om vraagt. En om dat waardevol te maken, zul je ook de dialoog aan moeten gaan, zul je je klanten echt moeten kennen en het liefst 1-op-1 communiceren. Via al je kanalen!

Constante consistentie
Waardevolle content + dialoog + kanalen = een constante stroom aan teksten, foto’s, product-updates, antwoorden, uitleg, video’s en wat je maar kunt bedenken. Maar dan wel consistent, dus vanuit je merk en je kernpropositie. En niet alleen online, maar ook offline, dus middelenbreed. Zo bouw je een stevige band op, inspireer je klanten en voorkom je drammerige verkoopboodschappen. Bovendien praat je doelgroep ook óver je merk. En als die gesprekken positief zijn gaat je Net Promotor Score ook omhoog!

Praktisch
Hoe je dit in de praktijk aanpakt? De basis is een helder contentplan. En omdat het vaak om snelle actie vraagt, zijn duidelijke kaders belangrijk. Hoe communiceer je vanuit je merk? Wie mag wat roepen? (Want je moet er met het hele bedrijf mee aan de slag.) En hoe stuur je bij? Hierbij is het vaak ook gewoon proberen en kijken wat werkt. Gebruik je gezonde verstand en anders vraag je ons gewoon om hulp!

 

Door:


Terug naar Mixed Emotions