Beweeglijke websites

Optimaal op alle schermen
Weet je nog dat we ‘vroeger’ voor de mobiele telefoon een website-variant maakten met een ‘m’ voor de url? Met de hoeveelheid aan schermen waar we tegenwoordig mee te maken hebben, is dat geen doen meer. Wat dan wel? Responsive webdesign. Wij doen niet anders meer!

De term is voor het eerst gebruikt door Ethan Marcotte in 2010. Het idee: een website die zich aan het scherm aanpast en dus niet andersom. Dat betekent bijvoorbeeld dat een website een flexibel stramien of opbouw krijgt. En dat afbeeldingen groter en kleiner kunnen worden. Bekijk de verschillen maar eens tussen een responsive website op mobiel en op een pc. Vaak verdwijnt op je telefoon het menu onder een knop en worden afbeeldingen verkleind. Soms worden complete blokken weggelaten, want het is natuurlijk een kwestie van keuzes maken. Wat laat je wel en wat laat je niet zien.

Geen ontkomen meer aan
Bij Emotion maken we alle websites responsive. Dit kost wat meer tijd om te bouwen, maar het levert natuurlijk veel op. Want van alle Nederlanders heeft 72% mobiel internet. De laptop wordt het meest gebruikt om te internetten. En bijna de helft van alle huishoudens in Nederland gebruikt een tablet. Dus je wilt op al die devices goed toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Ook wat betreft SEO is het makkelijker om één website te beheren en te optimaliseren dan drie of vier verschillende. Kortom, aan responsive webdesign is geen ontkomen meer aan.

Voorbeelden? Tuurlijk. Bekijk onderstaande websites eens op je pc en maak dan met je muis het venster van je webbrowser kleiner. Je ziet dan meteen wat responsive webdesign doet als het scherm kleiner wordt.

Skinny Ties

Awwwards

Zurb

Emotion

 

En hier zie je hoe een website eruit gaat zien op verschillende apparaten door op de iconen in de bovenste balk te klikken.

Door:


Terug naar Mixed Emotions