#Contentmarketing

Contentmarketing. Iedereen heeft het erover. En het begint op steeds meer communicatieafdelingen door te dringen. Ook wij zijn er flink mee bezig. Maar wat is het nou precies? En hoe gebruik je het? Wat ons betreft raakt het aan de kern van goede communicatie.

Definitie
Het Content Marketing Institute definieert het als een marketingtechniek voor het ontwikkelen en verdelen van waardevolle, relevante en consistente content om daarmee een helder gedefinieerde doelgroep aan te trekken en voor je te winnen, met als doel ze tot winstgevende activiteiten aan te zetten.

Waardevol
Wat er het meest uitspringt, is de term waardevol. Dus content waar je publiek echt iets aan heeft, wat relevant is. Het gaat dus niet meer om zenden wat je kwijt wilt, maar leveren waar de klant om vraagt. En om dat waardevol te maken, zul je continu de dialoog aan moeten gaan en communiceer je het liefst 1-op-1.

Constante consistentie
Waardevolle content + dialoog + on-/offline = een constante stroom aan teksten, foto’s, product-updates, antwoorden, uitleg, video’s en wat je maar kunt bedenken. Maar dan wel consistent, dus vanuit je merk en je kernpropositie. Zo bouw je een stevige band op, inspireer je klanten en voorkom je drammerige verkoopboodschappen. Bovendien praat je doelgroep ook óver je merk. En als die gesprekken positief zijn gaat je Net Promotor Score ook omhoog! 

Wie is je klant
Om die waardevolle content te maken moet je donders goed weten wie je klanten zijn. Pas dan kun je echt raak schieten. Dat moet je dus in kaart brengen. En om die waardevolle content om te zetten in waardevolle leads, is ook de customer journey van belang. Hoe oriënteert je klant zich en waar? Als je dat helder hebt, kun je interesse uitbouwen tot aankoop. En een tevreden klant die weer terugkomt.

Praktisch
Hoe je dit in de praktijk aanpakt? Daarvoor zijn verschillende middelen, zoals een helder contentplan. En omdat het vaak om snelle actie vraagt, is het belangrijk om de kaders helder te hebben. Hoe communiceer je vanuit je merk? Wie mag wat roepen? (Want je moet er met het hele bedrijf mee aan de slag.) En hoe stuur je bij? Bijvoorbeeld met een slim ingericht dashboard voor je sociale media en andere online activiteiten. Vaak is het ook gewoon proberen en kijken wat werkt. Als je het maar vanuit een heldere visie doet. Gebruik je gezonde verstand! En anders vraag je ons om een beetje hulp.

Bron: Marketingfacts

 

Door:


Terug naar Mixed Emotions